سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اجرای بازسازی نمای رومی تالار

نکته های طراحی نماتالار

نکته های طراحی نماتالار شاید یکی از جالب ترین نکات اصولی و طراحی معماری باشد که تاکنون مرور کرده باشید. در این مقاله قصد داریم که مهم ترین نکته های طراحی نماتالار را با توجه به آخرین نکات اجرایی و همچنین بر مبنای تجارب عملی و واقعی که تیم نماسازان مرادی در پروژه های متعدد تجربه کرده اند را برایتان بازگو کنیم. البته نکات اجرایی مطرح شده در انواع پروژه های دیگر همچون اجرای نما سیمانی، نما رومی، نما برج و یا حتی بازسازی نما ساختمان نیز تکرار می شوند. چون هر کدام از این موارد یک شاکله اصلی و مشترک دارند. اصولا ساخت و ساز بر محور یکسری اصول می چرخد که باید یک تیم حرفه ای همواره آنها را مدنظر قرار داشته باشد.

تالار چیست؟

بدون شک کسی نیست که امروزه با تالار و انواع آن آشنایی نداشته باشد. فضایی جهت برگزاری مراسمات و تشریفات مختلف که توسط یک شخص یا یک مجموعه احداث می گردد و توسط افراد مختلف جهت برگزاری مراسم خود اجاره می شود. تا اینجای کار مشخص شد که با یک فضا برای زمان و مراسم هایی خاص رو به رو هستیم. بر این اساس پس طبیعتا باید از نظر طراحی و سبک معماری در نقطه ایده آلی باشد تا یک شب بیادماندنی را برای افراد حاضر در تالار رقم بزند. همچنین مشخص می شود که نکته های طراحی نماتالار و دیگر اجزای آن، جزئیات زیادی برای یادگیری دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

انواع سبک طراحی تالار

اما قبل از پرداختن به نکته های طراحی نماتالار و دیگر اجزای یک تالار، بیایید کمی در مورد انواع سبک های طراحی تالار بیشتر بدانیم. این نکته کاملا مشخص است که طبیعتا سبک طراحی یک تالار از انواع سبک های طراحی معماری جدا نیست و کارفرما یا صاحبان یک تالار بر مبنای اقبال عموم مردم از هر سبک معماری، همان سبک را نیز برای طراحی تالار خود انتخاب می کنند تا بدین طریق بتوانند اسباب جذب هرچه بیشتر مردم و مخاطبان را فراهم کنند. از این رو با توجه به اینکه در یک تالار اغلب مراسم های مهمی برگزار می شود، سعی بر این است که سبک طراحی معماری تالار حس زندگی خوب و لحظات خوب را به مخاطبان القا کند.

انواع سبک های معماری شامل مدرن، کلاسیک، مینیمال، سنتی ایرانی و… است که در تالارهای امروزی بیشتر از سبک کلاسیک یا به عنوان مثال از نما رومی بیشتر استفاده می کنند.

نماتالار چیست؟

نماتالار که مشخص است به نمای بکار رفته در یک تالار گفته می شود. اما چون مهم ترین بخشی است که توسط مخاطبان باعث تصمیم به ورود و استفاده از فضا می شود، نسبت به طراحی داخلی آن از اهمیت بالاتری برخوردار است. به این معنی که اگر یک نمای ضعیف و نامناسب داشته باشد احتمالا کسی رغبت نداشته باشد از داخل آن نیز دیدن کند. به همین خاطر در طراحی نمای آن اغلب از نما رومی یا نما سیمانی با سیمان سفید استفاده می شود. با توجه به نکات مهم دیگری که بر نماتالار و دیگر اجزای آن تاثیر می گذارند، شکی نیست که یادگیری نکته های طراحی نماتالار، می تواند در طراحی فضاهای دیگر معماری برای یک شخص علاقمند مفید و موثر باشد.

مهم ترین ویژگی های نماتالار

مهم ترین ویژگی های نماتالار که شاخص ترین نکته های طراحی نماتالار را تشکیل می دهند، شامل اجزای سبک معماری بکار رفته در آن است. به این معنی که اگر دقت کنید دراکثر نماهای تالارها، از سبک نما رومی با نما سیمانی استفاده شده است. البته ناگفته نماند که امروزه حتی در بازسازی نما ساختمان اکثر پروژه های بازسازی نیز بعد از تخریب طرح قبلی، یک طرح کلاسیک جایگزین می گردد. در این نوع سبک از معماری، خطوط پرپیچ و خم، خمیده، کرو، پرجزئیات، متقارن، ترکیب اشکال هندسی مختلف و…است که اینها از جمله مهم ترین ویژگی های یک نمای بکار رفته در یک تالار معمول است.

مهم ترین اصول طراحی معماری

اما شاید از بین نکته های طراحی نماتالار که در بخش قبل برایتان بیان کردیم، برخی موارد هنوز در ذهنتان گنگ هستند. مثلا وقتی می گوییم ترکیب متقارن در نما یعنی چه؟ دقت کنید که سبک نما رومی بکار رفته در یک تالار اصولا بر اساس تقارن و اشکال دوتایی شکل می گیرد. به این معنی که اگر در یک نما رومی در یک طرف آن، یک ستون بزرگ کار شده باشد، حتما در سمت دیگر دقیقا در نقطه مقابل آن نیز یک ستون عینا شبیه به خودش کار می شود تا در کنار یکدیگر بصورت متقارن ترکیب نهایی را ایجاد کنند.

همچنین در اصول دیگر نیز به همین ترتیب عمل می شود. مثلا وقتی صحبت از جزئیات مختلف است یعنی این نکته که نقطه تمایز با سبک های دیگر همچون مدرن و…است باید به خوبی رعایت شود. یعنی یکی از شاخصه های اصلی یک نما رومی همین جزئیات زیاد و تودرتو است.

مهم ترین نکته های طراحی نماتالار

به نظر شما چرا نکته های طراحی نماتالار مهم است؟ شاید برخی تصور کنند که این مفهوم مخصوص دانشجویان رشته معماری است. خیر. شما در هر شغلی که باشید به احتمال زیاد برای مراسمات حداقل یکبار به یک تالار تشریف خواهید برد و یا به عنوان مخاطب یک تالار جهت اجاره آن، مراجعه خواهید کرد. آگاهی از نکات اینچنینی درک شما از اینکه چه نوع و کدام تالار با چه سبک طراحی مناسب شماست را بیشتر خواهد کرد.

این نکته به این معنی است که هر سبک معماری، بخودی خود یک شخصیت و حس فضایی را بهمراه دارد که اگر شما از آن آگاه باشید می توانید انتخاب درستی از لحاظ انتخاب گزینه مناسب خواهید داشت. از این نکته غافل نشویم که اگر قصد ایجاد یک تالار را نیز دارید که طبیتعا این نکات لازمه کار است. از طرف دیگر این نکته را هم خودمان در ذهن داریم که احتمالا خیلی از مخاطبین با خود بگویند که عامل اصلی انتخاب قیمت است نه ظاهر و سبک معماری یک تالار. بله این نکته مهمی است. اما بدون شک سبک معماری و طراحی معماری، اثر مستقیم و زیادی بر حال و هوای مراسم خواهد داشت که مهم است مدنظر قرار گیرد.